Heb je een eigen product of dienst wat je verkoopt? Dan wil je deze natuurlijk onder de aandacht brengen bij verschillende mensen die behoren tot jouw doelgroep. Dit kan je op allerlei verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan online marketing, tv reclame, radio en nog veel meer! In dit artikel geven we een aantal tips hoe je dit kan aanpakken en waar je moet beginnen. Er zijn namelijk ontzettend veel mogelijkheden. Daarnaast wil je dit natuurlijk goed aanpakken en niet 'zomaar' wat proberen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een aantal dingen voor te bereiden.
Begin met de juiste voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. En in dit geval nog erg essentieel ook. Je wilt namelijk niet zomaar je geld steken in bepaalde marketing zonder dat daar een plan achter zit. Begin daarom met het bedenken wat je uiteindelijk wilt bereiken met bijvoorbeeld een TV commercial. Een TV commercial laten maken is daarnaast ook niet zomaar even gedaan, hoe pak je dit aan? Wanneer je bepaalde dingen gaat uitbesteden is het belangrijk dat je op papier hebt staan wat je idee is, wat je doel is en wat je verwacht er uiteindelijk mee wilt bereiken.
Stel doelen vast
Het is belangrijk om je doel vast te stellen. Wil je meer bekendheid? Dan zou je bijvoorbeeld een promotiefilm laten maken. Hiermee laat je zien wie je bent. Wil je meer omzet? Dan zou je bijvoorbeeld gerichte e-commerce advertenties kunnen publiceren. Het is hierin ook altijd belangrijk dat je kijkt naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Op welk kanaal zijn ze te vinden? En op welke manier zou je hierop kunnen inspelen?
Social media inzetten
Elke dag je tijdlijn vullen met social media berichten is achterhaald. Ook zullen algoritmen van Facebook of Instagram het straks als advertentie of commercial zien, waardoor je bericht minder vaak aan het publiek getoond wordt. Het is dus belangrijk om jezelf vooraf af te vragen: waarom deel ik dit social media bericht? Waarom lezen mensen dit en wat is de toegevoegde waarde? Maak dat dus duidelijk in de content die je maakt. Zoals we allemaal weten, zijn consistentie en structuur belangrijk. Hetzelfde geldt voor sociale media. Zorg dus dat je regelmatig post en gestructureerd te werk gaat. Laat bijvoorbeeld bepaalde thema's wekelijks of dagelijks terugkeren. Denk er ook aan om consistent te zijn met de klant. Zorg ervoor dat de zorg voor uw sociale media-netwerk op alle gebieden hetzelfde is.